Większość z nas marzy o dobrym samopoczuciu i długim, zdrowym życiu – istnieje wiele sposobów na zwiększenie naszych szans na realizację tych marzeń. Korzyści fizyczne i psychiczne płynące z aktywności fizycznej zostały udowodnione naukowo. Nigdy nie jest się zbyt starym, młodym ani w zbyt słabej kondycji, żeby zacząć ćwiczyć.

Ćwiczenia mogą pomóc ludziom na wszystkich etapach życia. Aktywność fizyczna oferuje wiele zalet niezależnie od wieku, płci ani obecnego poziomu sprawności. Do zalet płynących z regularnych ćwiczeń zaliczają się:

Poprawa stanu zdrowia

  • Lepsza wydajność serca i płuc
  • Wzrost siły mięśniowej
  • Spadek poziomu cholesterolu
  • Spadek ciśnienia krwi
  • Mniejsze ryzyko zachorowania na poważne choroby, takie jak cukrzyca i choroba serca
  • Utrata wagi

Lepsze samopoczucie

  • Większa bystrość umysłu
  • Więcej energii
  • Lepsza jakość snu
  • Większa zdolność radzenia sobie ze stresem
  • Obniżenie napięć

W celu poprawy ogólnej kondycji fizycznej, eksperci w dziedzinie zdrowia zalecają co najmniej 30 minut umiarkowanie intensywnej aktywności fizycznej przez większość dni tygodnia. Przykłady umiarkowanej aktywności fizycznej obejmują szybki chód, jazdę na rowerze, pływanie oraz prace domowe i ogrodowe. Jeśli nie dasz rady ćwiczyć 30 minut pod rząd, staraj się być aktywnym przez krótsze okresy czasu – co najmniej 10 minut – żeby łącznie dojść do pół godziny dziennie.

Zorganizowane zajęcia oferują oczywiste korzyści, ale większość ludzi jest w stanie poprawić swoją kondycję poprzez zmianę trybu życia, uwzględniając w nim aktywność fizyczną. Korzystanie z mięśni do wykonania jakiejkolwiek czynności, o dowolnej porze dnia, pomaga nam zadbać o kondycję. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na to, jak zażywać więcej aktywności fizycznej w ciągu dnia:

  • Wybieraj schody zamiast windy,
  • Parkuj na obrzeżach parkingu i dochodź na piechotę do biura czy centrum handlowego,
  • Jeśli jeździsz autobusem, wysiądź kilka przecznic przed swoim przystankiem i przejdź resztę trasy na piechotę,
  • Wstawaj od biurka w ciągu dnia, żeby rozciągnąć mięśnie i trochę pochodzić,
  • Wybierz się na szybki spacer, kiedy dopadnie Cię ochota na przekąski,
  • Zwiększ tempo pracy w domu czy ogrodzie,
  • Samodzielnie koś trawę i grab liście,
  • Samodzielnie noś zakupy,
  • Baw się na zewnątrz z dziećmi lub wnukami – nie ważne w co: w ganianego, w klasy czy rzucanie frisbee – po prostu się ruszaj.

Kiedy będziesz gotowy na bardziej intensywne ćwiczenia, ustalaj realistyczne cele i oczekiwania. Dobra kondycja i zdrowy tryb życia to cele długoterminowe, więc zacznij powoli i stopniowo realizuj swoje plany. W miarę jak poprawia się Twoja kondycja możesz wydłużać czas ćwiczeń lub pokonywaną odległość, albo wybierać bardziej energetyczne ćwiczenia.

Dbanie o siebie poprzez zdrowe odżywianie, regularne ćwiczenia i świadomą prewencję chorób może przynieść ogromne korzyści. Najważniejszym krokiem jest ten pierwszy krok: powzięcie zobowiązania, że będzie się wiodło zdrowy tryb życia. Włączenie aktywności fizycznej i rozsądnej diety do swojego codziennego planu dnia może mieć pozytywne rezultaty, utrzymujące się przez całe życie. Tak więc następnym razem, kiedy będziesz rozważać zdrowszy styl życia nie pytaj „kto ma na to czas?”. Zamiast tego zadaj sobie pytanie „kto nie chciałby lepiej się poczuć?”.

Skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem intensywnego programu ćwiczeń, szczególnie, jeśli cierpisz na choroby przewlekłe (np. chorobę serca) lub jeśli jesteś mężczyzną po 40. roku życia albo kobietą po 50. roku życia i występują u Ciebie czynniki podwyższonego ryzyka, takie jak palenie papierosów, wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom cholesterolu lub otyłość.

Zamieszczono: 08-10-2018