Zmiana pór roku i czas przejściowych temperatur to okres, kiedy jesteś bardziej narażony zarówno na grypę jak i zwykłe przeziębienie.

Na szczęście jest kilka niezawodnych sposobów na to aby pozostać zdrowym i radośnie witać kolejne pory roku, zamiast mieć przekichane.

Zorganizuj czas dla siebie

Początek nowej pory roku może przynieść zmiany w planie zajęć, które mogą Cię przytłoczyć i narazić na bycie bardziej podatnym na choroby. Podrzucanie dzieci na jesienne treningi lub uczestniczenie w wielu sezonowych imprezach może spowodować mniej czasu na odpoczynek, ćwiczenia lub zdrową dietę. Dodatkowy stres może także szkodzić produkcji walczących z infekcjami białych krwinek, narażając Cię na większe ryzyko zachorowania/choroby.

Z tego powodu warto znaleźć sposoby na codzienne odprężenie, poprzez medytację lub czytanie przed snem. Nawet kilka minut może spowodować, że będziesz czuć się bardziej zrelaksowany.

Więcej ruchu każdego dnia

Bycie aktywnym pomaga pozbyć się z dróg oddechowych bakterii, które powodują choroby i wzmacnia walczące z infekcjami białe krwinki. Dodatkowo pomaga także utrzymywać w ryzach stres.

American Heart Association rekomenduje 150 minut umiarkowanych lub 75 minut energicznych ćwiczeń w tygodniu, w połączeniu z treningiem oporowym dwa razy w tygodniu. Może być trudno zaplanować regularne treningi, więc szukaj sposobu na bycie aktywnym w każdych okolicznościach – zaplanuj energiczny spacer po obiedzie lub potańcz z dziećmi po kolacji.

Jeśli zwykle ćwiczysz na zewnątrz, podczas okresu przejściowego możesz pomyśleć o pójściu na siłownię lub zapisaniu się na zajęcia prowadzone w salach sportowych.

Zmniejszaj kontakt z zarazkami

Nawet jeśli myjesz ręce regularnie, nie ma gwarancji, że inni postępują tak samo. W pracy i w domu przecieraj powierzchnie środkiem do dezynfekcji, przykładając największą uwagę do miejsc, w których najczęściej pozostają zarazki, takich jak klamki, telefony, klawiatury i piloty.

Kiedy dookoła panuje infekcja wirusowa, warto wykorzystać pracę zdalną lub politykę elastycznych godzin, aby ograniczyć kontakt z osobami, które mogą być chore, czy to w pracy czy w publicznych środkach transportu.

Wybieraj potrawy z ochronnymi właściwościami.

Jedzenie tych składników zapewni Ci najlepsze samopoczucie:

- Owoce i warzywa w jasnych kolorach. Zawierają witaminy C, A i kwas foliowy, który pomaga wzmacniać Twój system obronny. Jeśli to możliwe, staraj się kupować produkty lokalne, gdyż produkty świeżo zebrane i spożywane zwykle mają więcej wartości odżywczych.

- Tłuste ryby i jajka. Bogate są w witaminę D, która aktywuje system odpornościowy, kiedy zarazki atakują.

- Orzechy i nasiona. Przegryzaj je dla zdrowej dawki witaminy E – przeciwutleniacza, który również pomaga utrzymywać infekcje na dystans.

- Zwykły jogurt. Dobre bakterie w produktach typu jogurty mogą wzmocnić zdrowie Twoich jelit. Podążaj za tymi wskazówkami, aby utrzymać zdrowie swoich jelit.

Zadbaj o lepszy sen

Celuj w 7-8 godzin snu każdej nocy. Jeśli masz problemy z trzymaniem się ustalonych godzin zasypiania nastawiaj alarm, który przypomni Ci, aby powoli kończyć swój wieczór.

Próbuj utrzymać stały rytm snu, nawet jeśli zmiany pór roku wpływają na Twój rozkład dnia. Kiedy grafik robi się napięty, optymalizuj inne zadania, tak aby być w łóżku na czas. Zdrowe posiłki przygotowuj w weekendy, abyś nie musiał zabierać się do gotowania lub prac domowych nocami w ciągu tygodnia. Wystarczy odrobina skupienia na dbaniu o własne zdrowie, abyś mógł pozostać krok przed powodującymi choroby zarazkami i utrzymać zdrowie przez cały rok.

Zamieszczono: 15-11-2018