Etykiety na opakowaniach multiwitamin przekonują nas, dlaczego warto brać suplementy każdego dnia. Produkty te oferują szereg korzyści, od większej ilości energii do lepszej odporności. Ale czy suplementy to naprawdę najlepszy sposób? A może natura oferuje nam i naszym bliskim lepsze alternatywy?

 

Według Mony Elnagar, terapeutki żywieniowej i członkini Brytyjskiego Stowarzyszenia Nauki o Żywieniu i Terapii Żywieniowej: – Najlepszym sposobem na upewnienie się, że otrzymujemy maksymalną dawkę wszystkich składników odżywczych, których potrzebujemy dla zdrowia, jest zróżnicowana dieta. Jedz owoce i warzywa we wszystkich kolorach tęczy każdego dnia i unikaj fast foodów i żywności wysoko przetworzonej. Spożywaj minimalne ilości cukru i unikaj słodzonych napojów.

 

Ale wielu ludzi nie jest zbyt chętnych do jedzenia zieleniny – ani warzyw innego koloru, mówiąc dokładniej. Oto kilka sposobów, jak, poza dietą, zapewnić wszystkim potrzebną porcję witamin.

 

Dzieci:  – Brak apetytu, bardzo ograniczona dieta i zwykłe grymaszenie dzieci przy posiłkach mogą z łatwością doprowadzić do niedoborów witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak witamina A, D, E i K, oraz witamin rozpuszczalnych w wodzie, takich jak witamina B i C – mówi Mona.

 

W diecie dzieci często brakuje także żelaza (które nie klasyfikuje się do końca jako witamina), co może prowadzić do anemii wywołanej jego niedoborem. Z kolei niski poziom witaminy B12 może skutkować upośledzeniem procesu podziału komórkowego, szczególnie przy diecie wegetariańskiej. W obu przypadkach suplementy diety mogą pomóc zaspokoić takie niedobry.

 

Kobiety ciężarne: Przyszłe matki mają wyższe zapotrzebowanie na składniki odżywcze, w tym na większą ilość witaminy B9 i kwas foliowy. Według Mony suplementy dobrze sprawdzają się w tej sytuacji: – Kobiety ciężarne powinny suplementować 400mcg kwasu foliowego dziennie.

 

Osoby starsze:  Jak mówi Mona: – Wszyscy dorośli powinni uwzględniać wysokiej jakości białka i wielokolorowe warzywa w swojej diecie, żeby chronić organizm. Jednak kiedy nie trzymamy się zdrowej diety lub nasz dieta jest ograniczona, należy rozważyć przyjmowanie multiwitamin każdego dnia.

 

U osób powyżej 50. roku życia spada produkcja kwasu żołądkowego, co prowadzi do zmniejszonej absorpcji witaminy B12. Taki stan rzeczy występuje u około 30% starszych dorosłych. – U większości osób starszych występują niedobory jeszcze innych witamin, takich jak witamina D, C, B9 (kwas foliowy) i E – dodaje Mona.

 

Aby spędzać nasze dni w najzdrowszy sposób, musimy dostarczać organizmowi pełną dawkę składników odżywczych. Jednak jeśli mamy trudności z osiągnięciem tego w naturalny sposób, włączenie suplementów diety może okazać się najlepszą drogą do sukcesu.