W Stanach Zjednoczonych panuje powiedzenie, że każdy powinien mieć przy sobie trzy wizytówki — swojego lekarza, prawnika oraz agenta ubezpieczeniowego. Pokazuje to, jak niezwykle ważny jest to zawód w świadomości mieszkańców zachodniej kultury. W naszym kraju świadomość roli oraz zadań agenta ubezpieczeniowego wciąż jest jeszcze niewielka, co prowadzi do wielu nieporozumień. Z tego artykułu dowiesz się, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Przybliżę w nim przebieg procesu rekrutacyjnego na stanowisko agenta ubezpieczeniowego.

Jak wygląda proces rekrutacji?

Przypomina on rekrutacje na inne stanowiska — wysłanie CV, przejście przez preselekcję, następnie spotkanie lub spotkania i w końcu ostateczna decyzja. Mimo to dla wielu kandydatów proces ten okazuje się dużym zaskoczeniem, na które nie są przygotowani.

Najczęstszy błąd popełniany przez kandydatów na stanowisko agenta ubezpieczeniowego

Największym problemem, z jakim zmagają się osoby ubiegające o pracę agenta, jest brak świadomości na temat wymaganego zakresu kompetencji i tego, na czym dokładnie polega ta praca. Niemal każdy z nas wie, czym zajmuje się kierowca, nauczyciel lub lekarz oraz jakie umiejętności trzeba posiadać, aby móc wykonywać te prace. Jednak, czy wiesz, na czym naprawdę polega praca agenta ubezpieczeniowego?

Przede wszystkim jest to praca na własny rachunek. Daje ona dużo swobody i elastyczności, ale jednocześnie wiąże się z wysokim stopniem odpowiedzialności i koniecznością samodzielnej organizacji czasu pracy. Dla jednych to ogromny atut i zaleta, jednak dla innych jest to wada. Brak samodyscypliny prowadzi do kiepskich rezultatów, a kiepskie zarządzanie własnym czasem może szybko doprowadzić do przepracowania.

Jakie umiejętności powinien posiadać agent ubezpieczeniowy?

Kolejnym ważnym czynnikiem jest dopasowanie profilu kandydata do oczekiwanych i potrzebnych w tej pracy umiejętności. W procesie rekrutacji niekiedy okazuje się, że część aplikantów nie przepada za kontaktem z ludźmi, a to właśnie on jest podstawą w tej pracy. Oto najważniejsze z cech, które są niezbędne nie tylko do efektywnego wykonywania pracy agenta, ale również czerpania z niej satysfakcji:

Komunikacja — kontakt z drugim człowiekiem to podstawa pracy agenta. Bez umiejętności komunikacji szybko okaże się, że nie jest to zawód dla Ciebie.

Nawiązywanie i budowanie relacji — zdobywanie klientów to długoterminowy proces oparty na budowaniu relacji. Nie wystarczy przyjść na umówione spotkanie i wyklepać zapamiętaną regułkę.

Aktywne słuchanie — jednym z najważniejszych zadań agenta jest zrozumienie sytuacji klienta, jego potrzeb i oczekiwań. Tylko to pozwoli na dobranie odpowiedniej i satysfakcjonującej go oferty.

Empatia — rozmowa agenta z klientem często dotyczy krytycznych tematów, jak śmierć, choroba lub wypadek. Bez odpowiedniego poziomu empatii prowadzenie takich rozmów i zdobycie zaufania klienta jest bardzo trudne.

Determinacja w dążeniu do celu — praca agenta wiąże się z dużą niezależnością, a tym samym odpowiedzialnością. Do realizacji wyznaczonych celów potrzebna jest duża motywacja oraz umiejętność organizacji swojej pracy.

Analityczne myślenie — po przeprowadzonym wywiadzie z klientem, trzeba dokładnie przeanalizować zebrane wnioski, tak, aby jak najtrafniej dobrać ofertę do jego sytuacji życiowej.

Niezbędne jest również posiadanie wiedzy na temat rynku oraz oferowanych produktów. Oczywiście, jeśli dopiero zaczynasz pracę, nie będziesz jej posiadać i nabędziesz ją z czasem. Ważne jest jednak, aby zachowywać otwarty umysł i szybko chłonąć nowe informacje.

Jakich pytań możesz spodziewać się podczas rozmowy?

Rozmowa rekrutacyjna bez wątpienia ma pewne stałe elementy, jednak jej ogólny charakter jest indywidualny, zależny od doświadczenia kandydata oraz osobowości samego rekrutera. Szczególnie ważne są dla nas Twoje motywacje: dlaczego właśnie taka praca? Dlaczego wybrałeś naszą firmę? Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że jednym z głównych czynników do podjęcia pracy są kwestie materialne. Jednak długotrwała i udana kariera w danym zawodzie wymaga motywacji innych niż tylko wynagrodzenie.

Kolejnym, równie istotnym aspektem rozmowy, jest sprawdzenie Twoich kompetencji do pracy jako agent ubezpieczeniowy. Wiele z nich nabywa się z czasem i w takim przypadku ważne jest dla nas zweryfikowanie, czy kandydat posiada potencjał do zdobycia pożądanych umiejętności.

Pytania mogą odnosić się bezpośrednio do Twojego doświadczenia zawodowego, ale także zwykłych sytuacji życiowych. Umiejętność radzenia sobie ze stresem lub trudnymi rozmowami można zweryfikować poprzez okoliczności spotykające nas w codziennym życiu, nie tylko te zawodowe.

Z jakich powodów Twoja kandydatura może być odrzucona?

Jednym z głównych powodów jest niska świadomość kandydata na temat wykonywanej pracy. Niektóre z osób ubiegających się o pracę przychodzą z nastawieniem, że to w trakcie rozmowy poznają jej charakter. W takich przypadkach zdarza się, że po jej zakończeniu obydwie ze stron czują, że nie jest to praca odpowiednia dla danego kandydata.

Innym powodem odrzucenia kandydatury jest brak odpowiednich kompetencji. Jednak nie zdarza się to aż tak często, ponieważ już na etapie wyboru CV, dokonujemy preselekcji kandydatów, wybierając tych, których profil wydaje się pasować do naszych oczekiwań.

Doświadczenie jest ważne, ale nie najważniejsze. Kandydaci z małym doświadczeniem, ale za to o otwartym umyśle i gotowości do nabywania nowej wiedzy, również mają duże szanse na zostanie agentem.

Do wymogów formalnych, jakie musi spełnić przyszły agent ubezpieczeniowy, jest posiadanie średniego wykształcenia oraz zaświadczenie o niekaralności.

Jak przygotować się do rozmowy?

Ważne, aby nie uczyć się na pamięć gotowych regułek, a podczas rozmowy być szczerym i naturalnym. Postaraj się poznać nieco organizację, w której szeregi chcesz wstąpić oraz rolę, do której aspirujesz jako kandydat. Czy dobrze wpisują się one w Twój plan na siebie? Jeśli tak, postaraj się przeanalizować, dlaczego ta praca jest odpowiednia dla Ciebie, a także dlaczego Ty jesteś najlepszym kandydatem na to stanowisko. Musisz dostrzec zarówno korzyści, jakie wyniesiesz z tej pracy, jak i wartość, jaką Ty do niej wniesiesz.

Agent ubezpieczeniowy — czy to praca dla Ciebie?

Praca agenta ubezpieczeniowa jest idealna dla osób samodzielnych, dobrze zorganizowanych, ceniących sobie elastyczny czas pracy i przede wszystkim dobrze odnajdujących się w kontakcie z ludźmi. Nie jest to praca dla każdego, jeśli jednak spełniasz te warunki, istnieją duże szanse, że bycie agentem ubezpieczeniowym okaże się Twoją pracą marzeń.

Czytaj także: Czy stać Cię, by nie mieć ubezpieczenia?

O autorze:

Jarosław Owieśny, Dyrektor ds. Sprzedaży Agencyjnej MetLife. Od ponad 25 lat związany z branżą  finansową. Pierwsze doświadczenia w branży ubezpieczeniowej zdobywał jako agent ubezpieczeniowy. Lider, specjalizujący się w zarządzaniu sprzedażą, zmianą, w  podnoszeniu jakości sprzedaży i obsługi oraz w diagnostyce i procesach naprawczych w tych obszarach. Aktywnie uczestniczy w opracowywaniu i wdrażaniu inicjatyw rozwojowych. Obecnie poza zarządzaniem sprzedażą zawodowo zajmuje się rozwojem obszaru x-sell oraz analityką biznesową.