Ruch to zdrowie! Hasło to od lat jest powtarzane przez popularyzatorów aktywności fizycznej. Ruch to również dobre samopoczucie i ważny element profilaktyki w przypadku wielu chorób. Niezależnie od tego, czy nasza aktywność fizyczna ogranicza się do spacerów, czy jest to regularnie uprawiany sport, warto przestrzegać kilku uniwersalnych zasad, które wspomogą nas w prowadzeniu zdrowego trybu życia.

1.     Zadbaj o sen

Sen to idealne serum regeneracyjne dla naszego organizmu. To odpoczynek dla mózgu przez cały dzień atakowanego przez tysiące różnych bodźców. Zdrowy sen pozytywnie wpływa na nastrój, koncentrację i poziom energii tak potrzebnej do aktywności fizycznej. Dlatego niezmiernie istotne jest wygospodarowanie czasu na sen. Długość zalecanego snu jest zależna od wieku, dorośli powinni przesypiać 7-8 godzin. Dodatkowo należy zadbać o odpowiedni materac. Starajmy się unikać tych miękkich, a wybierać, takie, które dopasowują się do ciała. Nie należy przegrzewać pomieszczenia, w którym się śpi. Rekomendowana temperatura to 20-21°C. Pamiętajmy o regularnym wietrzeniu sypialni – wentylacja pomieszczenia, zapewni dostarczenie świeżego powietrza.

2.     Zbilansuj dietę

Dietetycy podkreślają, że dieta musi być dostosowana do płci, wieku i trybu życia. Wszyscy jednak powinni unikać słodyczy, napojów gazowanych, chipsów, fast foodów i przetworzonych pokarmów. Warto wypracować w sobie tzw. zdrowe nawyki żywieniowe. Menu powinno być zbilansowane i bogate w różnorodne produkty, które mają dostarczać wszelkie niezbędne składniki odżywcze – białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i składniki mineralne.
W jadłospisie na stałe powinny zagościć warzywa, owoce, ryby, produkty pełnoziarniste. Zalecane jest spożywanie regularnych posiłków w odstępach 3-4 godzinnych.

Dodatkowo osoby aktywne fizycznie powinny zadbać o właściwą dietę przed treningiem – produkty o niskim indeksie glikemicznym, które będą dostarczały energii, jak i po treningu – najlepiej posiłek złożony z węglowodanów i białek.

3.     Pij wodę

Woda to życie. Odpowiada za transportowanie składników odżywczych i wydalanie toksycznych produktów przemiany materii z organizmu. Woda przyspiesza odchudzanie – wypełnia żołądek, dając poczucie sytości. Warto wypijać jak najwięcej wody - minimum 1,5 – 2 litry dziennie, jeśli jednak uprawiamy sporty lub pracujemy w wysokich temperaturach, to nawet 4-5 litrów dziennie. Brak wystarczającej ilości wody w organizmie wpływa na samopoczucie, wywołuje znużenie i osłabienie. Zadbajmy o to, aby zawsze mieć przy sobie butelkę wody.

4.      Odstaw używki

Niezaprzeczalny jest fakt, że wszelkie używki mają negatywny wpływ na organizm. Eksperci, podpierając się licznymi badaniami, zgodnie wskazują, że osoby spożywające alkohol, narkotyki, dopalacze i palące papierosy są bardziej podatne na choroby nowotworowe, układu krążenia i układu oddechowego. Papierosy zwiększają ryzyko zawału serca i udaru mózgu, mogą również wpłynąć na zaburzenia płodności u kobiet i przyczynić się do impotencji u mężczyzn. Nadmiernie spożywanie alkoholu to zagrożenie dla wątroby. Używki negatywnie wpływają na kondycję, obniżają wydolność, co jest szczególnie odczuwalne wśród osób aktywnych fizycznie.

5.     Znajdź czas na relaks i odpoczynek

Work life balance to nie modne hasło, ale złota zasada. Zachowanie równowagi jest bardzo istotne. Przepracowanie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Dlatego ważne jest dbanie o higienę pracy i wygospodarowanie czasu na odpoczynek. Chwila relaksu, odprężenia i czasu tylko dla siebie doda energii oraz sprawi, że nasza praca będzie bardziej efektywna. Zasada ta dotyczy również aktywności sportowych, przetrenowanie może doprowadzić do kontuzji, a w efekcie wykluczenia ze sportu na dłuższy czas.

6.     Zapanuj nad stresem

Długotrwały stres może mieć bardzo negatywne skutki dla zdrowia. Życie w ciągłym biegu, napięciu i pod presją czasu oraz otoczenia powoduje, że stajemy się bardziej nerwowi i trudniej panujemy nad emocjami. Co prawda dla osób aktywnych fizycznie sport stanowi wentyl bezpieczeństwa, który pozwala usunąć nagromadzone napięcie. Warto jednak zadbać o jeszcze większą poprawę wydajności psychicznej. Ćwiczenia lepiej wykonywać na świeżym powietrzu niż w zamkniętym pomieszczeniu. Większe dotlenienie sprzyja koncentracji i odświeżeniu umysłu. Nie zapominajmy też o ćwiczeniach relaksacyjnych i oddechowych.

7.     Pamiętaj o badaniach profilaktycznych

Badania profilaktyczne, choć przez większość nielubiane, powinny stać się obowiązkiem. Regularnie przeprowadzane pomogą zapobiec rozwojowi wielu groźnych chorób. Pamiętajmy, że wykrycie niebezpiecznych chorób nowotworowych we wczesnym stadium pozwala na całkowite wyleczenie. Ponadto sportowcy powinni mieć na uwadze, że wytrzymałościowe formy wysiłku mogą mieć negatywne skutki dla serca. Przed rozpoczęciem uprawiania sportu, warto wykonać badania wstępne, aby wykluczyć ewentualne przeciwskazania. Wśród badań profilaktycznych powinny znaleźć się m.in. – badanie EKG, badanie moczu, morfologia, stężenie glukozy we krwi.

8.     Myśl pozytywnie

Pozytywnie myślenie pozwala zmniejszyć poziom stresu, ale też lęku czy strachu i odczuwanego zmęczenia psychicznego. Pozytywne nastawienie poprawia stabilność emocjonalną i sprzyja osiąganiu wyznaczonych celów, również tych sportowych. Ważny jest rozwój osobisty i stawianie sobie nowych wyzwań, a wiara we własne możliwości pozwala przekroczyć kolejne bariery.

9.     Wybierz właściwą dla siebie aktywność fizyczną

Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, również w sporcie.  Nie rezygnujmy jednak całkowicie z aktywności, jeśli pierwszy trening wspinaczkowy nie okaże się sukcesem, a na samo wspomnienie o bieganiu już opadamy z sił. Przed wyborem dyscypliny warto się chwilę zastanowić – co sprawia nam przyjemność? Czy wolimy pływać, czy spacerować po lesie? A może ćwiczyć w grupie, która nas motywuje? Pamiętajmy też, aby nie ulegać chwilowym modom na dany sport, który w gruncie rzeczy zupełnie nam nie odpowiada.

Przygodę ze sportem zacznijmy powoli od lekkich aktywności, stopniowo można dodawać kolejne dyscypliny dla urozmaicenia i poszerzenia swoich umiejętności sportowych.

10.    Zabezpiecz się na wszelki wypadek

Aktywność fizyczna z pewnością ma wiele plusów, ale wiążą się z nią również pewne ryzyka.  Bez względu na to, czy naszą aktywnością jest spacerowanie po lesie, czy jazda rowerem po górach, warto się ubezpieczyć na wypadek nieszczęśliwych zdarzeń. Ubezpieczenie powinno obejmować kompleksową ochronę wypadkową – od drobnego urazu, zwichnięcia czy złamania, pobytu w szpitalu, aż po ochronę w przypadku trwałego inwalidztwa lub śmierci.

Wybierzmy ubezpieczenie, które jest dopasowane do potrzeb naszych i naszych bliskich. W tym celu warto rozważyć umowy dodatkowe, które chronią Cię np. w przypadku uprawiania sportu lub pozwolą ubezpieczyć bliskie osoby, zapewnią wsparcie w przypadku pobytu
w szpitalu po wypadku czy nawet świadczenie miesięczne po wypadku oraz pomoc assistance – wszystko zależnie od indywidualnych potrzeb.

Pamiętajmy, że niezależnie od tego, czym zajmujemy się na co dzień i jakie jest nasze hobby – zawsze powinniśmy się czuć bezpiecznie.

Zobacz także: Dlaczego nie warto odkładać na później zakupu ubezpieczenia na życie?