Bycie agentem ubezpieczeniowym potrafi być wielką przygodą oraz wyzwaniem. Praca ta pozwala nie tylko na dobre zarobki, ale też pozwoli Ci rozwinąć swoje umiejętności, które przydają się tak w pracy agenta ubezpieczeniowego, jak i w życiu codziennym. Nastawienie na sukces i psychologiczne podejście do kontaktów międzyludzkich, których wyrobieniu sprzyja ta profesja, zaowocują również w innych miejscach, skutkując pełniejszym, szczęśliwszym życiem. W tym poradniku przybliżę najważniejsze wskazówki, które już począwszy od pierwszych tygodni pracy, pozwolą Ci wejść na “wyższy poziom”. Nie są to żadne sztuczki czy tanie chwyty. To praca z twoim nastawieniem, z podejściem do pracy, której celem jest zbudowanie solidnego fundamentu pod rozwój zawodowy.

Bycie agentem ubezpieczeniowym to styl życia

Zawód agenta ubezpieczeniowego nie mieści się w klasycznych ramach czasowych pracy biurowej, do której przychodzi się o 8:00, a wychodzi o 16:00. Agentem ubezpieczeniowym jest się całą dobę, a swój grafik należy dostosować do potrzeb klientów. Nie oznacza to oczywiście, że masz się przepracowywać. Brak sztywnych ram czasowych to duży atut, jeśli tylko otworzysz się na taki tryb działania i związaną z tym odpowiedzialność.

Bądź człowiekiem biznesu

Agent ubezpieczeniowy nie jest pracownikiem, ponieważ współpracuje z Towarzystwem na podstawie umowy agencyjnej jako samodzielny przedsiębiorca, a niezależność i odpowiedzialność związana z tym zawodem oznacza, że wymaga on podejścia znacznie bliższego byciu przedsiębiorcą. To ty odpowiadasz za kierunek swoich działań i tylko od ciebie zależy, czy osiągniesz sukces.

Jeśli oczekujesz, że w pracy ktoś będzie prowadzić cię za rękę i mówił ci, co masz robić, praca agenta ubezpieczeniowego prawdopodobnie nie jest dla ciebie. Nie oznacza to, że nie otrzymasz wsparcia. Nad twoim rozwojem będą czuwać menagerowie, trenerzy, a także bardziej doświadczeni agenci. Musisz jednak być zmotywowany, świetnie zarządzać swoim czasem, a przede wszystkim cechować się proaktywnością — samemu wyznaczać sobie cele, stopniowo stawiając poprzeczkę coraz wyżej.

Otwórz umysł

Zdecydowana większość barier powstrzymujących cię przed osiągnięciem sukcesu jest w twojej głowie. Zapomnij o stereotypach i klasycznym szufladkowaniu! Nie skreślaj potencjalnych klientów, tylko dlatego, że wydają ci się zbyt mało zamożni, lub zbyt dojrzali wiekiem. Daj szansę każdemu i pozwól klientom podjąć samodzielną decyzję.

Wychodź z inicjatywą

Tylko od ciebie zależy, ilu będziesz mieć klientów, dlatego musisz bardzo aktywnie ich poszukiwać. Nasi potencjalni klienci to osoby od 18 do 75 roku życia oraz przedsiębiorstwa liczące od jednego do kilkudziesięciu pracowników. Oznacza to, że grupa ta jest praktycznie niewyczerpana!

Musisz sam wychodzić z inicjatywą, a w budowaniu kontaktów wykazywać się nie tylko systematycznością, ale też kreatywnością. Klienta często najłatwiej znaleźć w niepozornych miejscach, w których nie masz żadnej konkurencji. Chcesz wybrać się na targi? Zamiast ubezpieczeniowych, wybierz warzywne lub wędkarskie! Umiejętność nieszablonowego myślenia jest w tej pracy bardzo ważna.

Inną ważną strategią budowania bazy klientów są polecenia. Nie bój się o nie prosić swoich klientów! Polecenie ze strony przyjaciela buduje twoją markę silniej, niż zrobiłaby to reklama w TV.

Poznawaj jak najwięcej osób i nie bój się korzystać z telefonu, jest to najważniejsze narzędzie twojej pracy!

Spodziewaj się niespodziewanego

W pracy agenta ubezpieczeniowego nierzadko spotkają cię mało przyjemne bądź stresujące sytuacje. Przejedziesz 50 km na spotkanie z klientem, a on nie stawi się na spotkanie. Ktoś kupi i podpisze wniosek, jednak nie opłaci żadnej składki i już nigdy nie odbierze od ciebie telefonu. Takie sytuacje są nie do uniknięcia i ważne jest, aby potrafić podejść do nich z dystansem, nie traktować osobiście, ponieważ jest to po prostu ryzyko wliczone w ten rodzaj pracy.

Pamiętaj jednak, że każdy stracony klient to jednocześnie szansa na zbudowanie nowych relacji, a także zrozumienie swoich błędów i rozwój. Zwycięstwo cieszy, jednak to porażki nauczą cię najwięcej.

Wykaż się empatią i zrozumieniem ludzkich problemów

To nie wiedza ekonomiczna jest najważniejsza dla agenta ubezpieczeniowego, lecz znajomość psychiki drugiego człowieka. Rozwijaj swoje umiejętności w zakresie rozumienia procesu podejmowania decyzji, umiejętności budowania relacji, czytania mowy ciała. Wiedza ta bez wątpienia zaowocuje.

Bądź długodystansowcem, nie sprinterem

Praca agenta ubezpieczeniowego nie jest dla osób, które zmieniają stanowiska i branże jak rękawiczki. Rozwój umiejętności, budowanie relacji biznesowych — to trwa, a im więcej czasu na to poświęcasz, tym bardziej obfite owoce swojej pracy zbierzesz. Odpowiednie rezultaty przynosi jedynie konsekwentna, długotrwała, odpowiedzialna i etyczna praca.

Podsumowanie

Jak widzisz, zawód agenta ubezpieczeniowego jest nieschematyczny, wymaga innowacyjności, ciągłej nauki i w niczym nie przypomina klasycznych obowiązków biurowych. W tym zawodzie to ty jesteś kowalem własnego losu, tylko od twojego zaangażowania i umiejętności będą zależeć rezultaty twojej pracy. Nie jest to łatwe zajęcie, jeśli jednak tylko zachowasz otwarty umysł i nauczysz się odpowiednio budować relacje ze swoimi klientami — będzie ono niezwykle satysfakcjonujące i oferujące korzyści adekwatne do twojego wkładu.

O autorze:

Kamil Barejko, Specjalista ds. Rozwoju Produktywności Zespołu Sprzedażowego. Od kilkunastu lat buduje, prowadzi i szkoli zespoły sprzedaży w branży finansowej. Posiada doświadczenie zarówno jako pośrednik finansowy, bankowiec, agent ubezpieczeniowy, menedżer jak i szkoleniowiec. Zawodowy improwizator komediowy, maniak podróży. Miłośnik przesuwania granic, odważnego otwierania głowy i szukania rozwiązań daleko poza zasięgiem wzroku.