To brzmi jak wątek z powieści science fiction: w naszym ciele mieszka coś, co ma duży wpływ na nasze zdrowie, szczęście i dobre samopoczucie – coś pozbawione cech ludzkich.

To kolonia bakterii i innych mikroorganizmów zamieszkujących nasz przewód pokarmowy, zwanych mikrobiomem. Jak można by się spodziewać, mikrobiom pomaga nam trawić jedzenie, ale odgrywa także bardzo ważną rolę w procesie regulacji naszych nastrojów, dając nam energię i pomagając zwalczać choroby.

Doktor Leena Johns, dyrektor globalny ds. medycznych w MetLife, opisuje ten proces następująco:

– Wyobraźmy sobie kosz na śmieci, w którym mikrobiom pełni rolę plastikowego worka na śmieci. W koszu umieszczamy różne szkodliwe substancje i nie chcemy, żeby wyciekły, takie jak niestrawione cząsteczki żywności, toksyny i „złe” bakterie. Mikrobiom to bariera fizyczna – żywa wyściółka kosza – która zapobiega przedostawaniu się złych substancji do naszego krwiobiegu, żeby nie krążyły po naszym organizmie. Jeśli substancje takie dotrą do krwiobiegu, mogą wywołać zapalenie, chorobę i problemy nie tylko z jelitami, ale również z mózgiem, sercem, jak i potencjalnie wszystkimi innymi organami.

Według dr Johns, istnieje wiele sposobów na zachowanie tej „wyściółki” w dobrym stanie, aby zatrzymać dobre substancje w środku i nie pozwolić na przedostanie się złych substancji do naszego ciała. Wypróbuj te proste sposoby już dzisiaj:

1. Przytul kogoś

Stres wywiera bardzo negatywny wpływ na mieszkańców naszych jelit. Dotyk sensoryczny, jak przytulanie, może być skutecznym sposobem na walkę ze stresem. W odpowiedzi na przytulanie mózg wydziela oksytocynę, czyli „hormon opiekuńczy” produkowany przez karmiące matki (chociaż produkowany jest w ciele wszystkich osób). Oksytocyna jest naturalnym czynnikiem przeciwzapalnym, który łagodzi negatywny wpływ stresu na serce.

2. Daj coś od siebie

Poziom oksytocyny wzrasta również, gdy robimy coś, co obniża poziom stresu i sprawia, że czujemy się dobrze. Spędzenie dnia jako wolontariusz w banku żywności dobrze służy lokalnej społeczności i naszemu zdrowiu.

3. Obejrzyj komedię

Możesz wybrać stand-up, klasyczną komedię albo najnowszy hit – po prostu obejrzyj coś, co Cię rozbawi. Śmiech to kolejny świetny sposób na zainicjowanie produkcji oksytocyny w organizmie.

4. Nie bój się ubrudzić

Kontakt ze świeżą ziemią (na przykład podczas pracy w ogrodzie) pozwala zapoznać nasz układ odpornościowy z trylionami mikroorganizmów żyjących na roślinach i w ziemi, co zwiększa naszą odporność na choroby. Prace ogrodowe również pomagają zredukować stres i zaczerpnąć świeżego powietrza – oba te czynniki pełnia ważną funkcję w utrzymaniu zdrowia jelit.

5. Uważaj na leki

Antybiotyki i leki przeciwbólowe mogą zniszczyć dobre bakterie w organizmie, zaburzając równowagę hormonalną i osłabiając układ odpornościowy. Przed wzięciem tabletki zastanów się czy jest to absolutnie konieczne.

Najlepsza wiadomość jest taka, że według dr Johns możesz poprawić zdrowie Twoich jelit w ciągu jedynie 24 godzin. Wykonaj powyższe, proste kroki już dziś i ciesz się długotrwałą poprawą ogólnego stanu Twojego zdrowia i samopoczucia.