To brzmi jak wątek z powieści science fiction: w naszym ciele mieszka coś, co ma duży wpływ na nasze zdrowie, szczęście i dobre samopoczucie – coś pozbawione cech ludzkich.

To kolonia bakterii i innych mikroorganizmów zamieszkujących nasz przewód pokarmowy, zwanych mikrobiomem. Jak można by się spodziewać, mikrobiom pomaga nam trawić jedzenie, ale odgrywa także bardzo ważną rolę w procesie regulacji naszych nastrojów, dając nam energię i pomagając zwalczać choroby.

Doktor Leena Johns, dyrektor globalny ds. medycznych w MetLife, opisuje ten proces następująco:

– Wyobraźmy sobie kosz na śmieci, w którym mikrobiom pełni rolę plastikowego worka na śmieci. W koszu umieszczamy różne szkodliwe substancje i nie chcemy, żeby wyciekły, takie jak niestrawione cząsteczki żywności, toksyny i „złe” bakterie. Mikrobiom to bariera fizyczna – żywa wyściółka kosza – która zapobiega przedostawaniu się złych substancji do naszego krwiobiegu, żeby nie krążyły po naszym organizmie. Jeśli substancje takie dotrą do krwiobiegu, mogą wywołać zapalenie, chorobę i problemy nie tylko z jelitami, ale również z mózgiem, sercem, jak i potencjalnie wszystkimi innymi organami.

Według dr Johns, istnieje wiele sposobów na zachowanie tej „wyściółki” w dobrym stanie, aby zatrzymać dobre substancje w środku i nie pozwolić na przedostanie się złych substancji do naszego ciała. Wypróbuj te proste sposoby już dzisiaj:

1. Przytul kogoś

Stres wywiera bardzo negatywny wpływ na mieszkańców naszych jelit. Dotyk sensoryczny, jak przytulanie, może być skutecznym sposobem na walkę ze stresem. W odpowiedzi na przytulanie mózg wydziela oksytocynę, czyli „hormon opiekuńczy” produkowany przez karmiące matki (chociaż produkowany jest w ciele wszystkich osób). Oksytocyna jest naturalnym czynnikiem przeciwzapalnym, który łagodzi negatywny wpływ stresu na serce.

Czytaj także: Jak pozostać zdrowym podczas zmian pór roku?

2. Daj coś od siebie

Poziom oksytocyny wzrasta również, gdy robimy coś, co obniża poziom stresu i sprawia, że czujemy się dobrze. Spędzenie dnia jako wolontariusz w banku żywności dobrze służy lokalnej społeczności i naszemu zdrowiu.

3. Obejrzyj komedię

Możesz wybrać stand-up, klasyczną komedię albo najnowszy hit – po prostu obejrzyj coś, co Cię rozbawi. Śmiech to kolejny świetny sposób na zainicjowanie produkcji oksytocyny w organizmie.

4. Nie bój się ubrudzić

Kontakt ze świeżą ziemią (na przykład podczas pracy w ogrodzie) pozwala zapoznać nasz układ odpornościowy z trylionami mikroorganizmów żyjących na roślinach i w ziemi, co zwiększa naszą odporność na choroby. Prace ogrodowe również pomagają zredukować stres i zaczerpnąć świeżego powietrza – oba te czynniki pełnia ważną funkcję w utrzymaniu zdrowia jelit.

5. Uważaj na leki

Antybiotyki i leki przeciwbólowe mogą zniszczyć dobre bakterie w organizmie, zaburzając równowagę hormonalną i osłabiając układ odpornościowy. Przed wzięciem tabletki zastanów się czy jest to absolutnie konieczne.

Najlepsza wiadomość jest taka, że według dr Johns możesz poprawić zdrowie Twoich jelit w ciągu jedynie 24 godzin. Wykonaj powyższe, proste kroki już dziś i ciesz się długotrwałą poprawą ogólnego stanu Twojego zdrowia i samopoczucia.

Polecamy do czytania: 5 sposobów na dbanie o zdrowie w podróży