Herbata to najczęściej spożywany napój na świecie (po wodzie). Od Chin, przez Europę, aż po Indie i resztę świata: picie herbaty ma długą tradycję. Najpopularniejszą odmianą jest herbata czarna, która jest pełna antyoksydantów, sprzyjających zdrowiu serca i zwalczających raka. Jednak czarna herbata zawiera dużo kofeiny (42mg na filiżankę), co może mieć negatywny wpływ na zdrowie w przypadku spożywania większych ilości. Jeśli szukasz zdrowszych alternatyw dla porannej filiżanki kawy, oto kilka odmian, które możesz wybrać.

 

Biała herbata

 

Biała herbata to najmniej przetworzony rodzaj herbaty. Liście są zbierane bardzo wcześnie, co daje białej herbacie jej delikatny kolor i smak. Zawartość kofeiny jest również niska (28mg na filiżankę). Biała herbata oferuje takie same korzyści zdrowotne co czarna herbata, chociaż niektóre badania pokazały, że biała herbata lepiej sprawdza się w walce z rakiem niż przetworzone herbaty. Picie białej herbaty może podnieść tolerancję glukozy, co jest ważne dla cukrzyków.

 

 

Zielona herbata

 

Zielona herbata jest nieco bardziej przetworzona, niż biała – liście są suszone i przetwarzane termicznie (na parze lub na patelni), żeby zatrzymać proces fermentacji. W zależności od sposobu przetwarzania, smak herbaty może być różny: od trawiastego po posmak wędzony. Zielona herbata jest znana z kilku korzyści dla zdrowia, szczególnie ze spalania tłuszczu, pomagając nam stracić na wadze. Antyoksydanty zawarte w zielonej herbacie mogą obniżać ryzyko zachorowania na raka, wystąpienia udaru lub chorób neurologicznych, takich jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. Zielona herbata zawiera kofeinę, ale niezbyt dużo (25mg na filiżankę).

 

 

Herbata oolong

 

Herbata oolong jest podobna do czarnej herbaty, ale proces fermentacji jest krótszy, co daje jej złożony i równocześnie świeży smak. Niektóre z najlepszych herbat oolong pochodzą z Chin i można je parzyć nawet osiem razy, za każdym razem uzyskując inny wymiar smaku. Herbata oolong zawiera umiarkowaną ilość kofeiny (37mg na filiżankę), ale równie dużo antyoksydantów, co inne odmiany herbaty. Herbata ta ma również właściwości przeciwzapalne, które mogą być pomocne w walce z takimi schorzeniami skóry jak łuszczyca i egzema.

 

 

Herbata rumiankowa

 

 

Rumianek jest rośliną z tej samej rodziny, co stokrotka. Kwiaty rumianku stosowane są do zaparzania herbaty. Herbata rumiankowa nie zawiera liści, a jedynie wysuszone kwiaty, czasami zmieszane z innymi ziołami. Herbata ta oferuje szereg korzyści dla zdrowia, od zwalczania bólu brzucha po łagodzenie przykurczy mięśni. Jej właściwości przeciwbakteryjne pomagają rozprawić się z przeziębieniem lub infekcją. Herbata rumiankowa nie zawiera kofeiny i działa uspokajająco na układ nerwowy, pozwalając nam spokojnie zasnąć.

 

 

Herbata rooibos

 

To kolejna odmiana herbaty niezwierająca kofeiny. Rooibos to wywar ziołowy z liści czerwonego krzewu występującego w południowej Afryce. Ta odmiana herbaty ma wyraziste, czerwono-brązowe zabarwienie i zdecydowany smak. Herbata rooibos jest znana ze swoich właściwości pomagających nam zwalczać stres, jak również problemy skórne: od oparzeń słonecznych po trądzik. Herbata ta jest bogata w wapń i może obniżyć ryzyko osteoporozy.

Zaparz więc odświeżającą filiżankę herbaty i zrób krok w stronę poprawy swojego stanu zdrowia.

Wszystkie informacje o zawartości kofeiny zasięgnięto ze strony caffeineinformer.com