Lato jest jedną z najbardziej wyczekiwanych pór roku. Wyższe temperatury, dłuższe dni, bogactwo smaków oraz zapachów zdecydowanie poprawiają nastrój i przywracają energię. Jak maksymalnie wykorzystać ten czas, aby naładować akumulatory i utrzymać ten stan w czasie jesiennych i zimowych chłodów?

Co należy zrobić latem?

Lato to okres, który należy przeznaczyć na wprowadzenie konkretnych zmian w twoim życiu, istotnie wpływających na poprawę zdrowia i ogólnego samopoczucia. Jakie zmiany wprowadzić i dlaczego trzeba to zrobić właśnie w tym momencie? Zadbać o swój organizm! Skorzystać z darów, jakie niesie natura latem, a które są źródłem dobrostanu dla twojego ciała. Przede wszystkim popracuj nad nawykami żywieniowymi i zwiększeniem aktywności fizycznej.

Latem masz znacznie więcej energii i lepszy nastrój. Bardzo często czujesz, że nikt ani nic nie jest w stanie cię powstrzymać i możesz przenosić góry. Łatwiej ci wstać z łóżka i wyjść np. pobiegać, niż miałbyś to robić w mroźny poranek, kiedy za oknem jest jeszcze ciemno i hula przenikliwy wiatr. Ponadto masz dostęp do świeżych owoców i warzyw, więc zmiana diety także jest prostsza. Dlatego detoks organizmu rozpocznij już dziś!

Detoks organizmu zacznij od ćwiczeń, zwiększ aktywność fizyczną

Lato szczególnie sprzyja wszelkiej aktywności sportowej. To ważne, bo ma ona zbawienny wpływ na twój organizm. O dobrodziejstwach regularnego ćwiczenia napisano setki artykułów i publikacji naukowych. Zatem dlaczego warto trenować?

Jeśli chcesz zrzucić kilka zbędnych kilogramów, to optymalnym rozwiązaniem będzie ruch. Codzienny wysiłek fizyczny pozwoli ci zredukować masę ciała, utrzymać smukłą sylwetkę i poprawić ogólną kondycję.

Masz siedzący tryb pracy i niekoniecznie zdrowo się odżywiasz? Zamiast sięgać po kolejne witaminy i suplementy, zdecyduj się na ćwiczenia. Dzięki temu wzmocnisz układ krwionośny, kostny i mięśniowy.

Detoks od stresu

Współczesny świat wymusza ogromne tempo życia. Kolejne obowiązki, piętrzące się zadania, krótkie terminy potrafią wywołać stres. Nie ma lepszego lekarstwa niż trening. Podczas aktywności fizycznej spada produkcja kortyzolu, zwanego hormonem stresu. W jego miejsce organizm zaczyna wytwarzać endorfiny, czyli hormony szczęścia. Po wyjściu z siłowni
lub przebiegnięciu kilku kilometrów, twój organizm doskonale się dotleni, rozluźni, a ty zapomnisz o wcześniejszym zdenerwowaniu.

Przewietrz głowę!

Co ciekawe, regularna dawka ruchu wpływa korzystnie również na mózg i usprawnia jego funkcjonowanie. Poprawie ulega pamięć krótkotrwała oraz zdolność planowania.

Miej na uwadze, że wysiłek, nawet umiarkowany, zapobiega rozwojowi groźnych chorób cywilizacyjnych. Znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia:

  • cukrzycy,
  • otyłości,
  • chorób serca.

Wykazano też, że ćwiczenia mogą pomagać zapobiegać rakowi jelita grubego, prostaty, nowotworom narządów rodnych u kobiet czy rakowi piersi.

Którą dyscyplinę wybrać i jak często ćwiczyć?

Jeśli chcesz wytrwać w swoich postanowieniach, dobrze wybierz dyscyplinę i częstotliwość zajęć.

Miej na uwadze, aby trening sprawiał ci przyjemność, więc absolutnie nie musisz katować się na siłowni lub biegać. Z powodzeniem możesz wybrać np. jazdę na rowerze.

Jeśli do tej pory twoja styczność z ćwiczeniami ograniczała się do minimum, a tak naprawdę jedyną aktywnością było wsiadanie i wysiadanie z samochodu, zacznij od czegoś spokojnego, aby stopniowo przyzwyczajać organizm do wysiłku. Świetnie sprawdzą się szybsze spacery lub nordic walking.

Lubisz wyzwania i rywalizację? Umów się ze znajomymi na siatkówkę, koszykówkę lub piłkę nożną. Jeśli ciężko będzie zgrać terminy wszystkich osób, wyciągnij kogoś na badmintona, squasha lub tenisa.

Wolisz popracować nad swoim wyglądem? Dobrym rozwiązaniem staje się siłownia. Niekoniecznie pod dachem, bo powstaje coraz więcej siłowni plenerowych, w których podczas treningu doskonale dotlenisz swój organizm.

Masz w piwnicy lub na strychu rolki? Może warto je odkurzyć i ruszyć na przejażdżkę?

Dopracuj detoks organizmu, zmień dietę

Zaplanuj wakacje tak, aby mieć czas zająć się swoim zdrowiem. Kiedy masz więcej wolnego czasu, możesz zrobić krótki rachunek sumienia i sprawdzić, czy zdrowo się odżywiasz. Jeśli nie, zobacz, jak w łatwy sposób zacząć to robić.

Przede wszystkim jedz mniej, a częściej. Najlepiej, jeśli będzie to 4-5 posiłków w ciągu dnia, zaś ostatni nie później niż na 2 godziny przed snem. Co istotne dobry detoks nabiera rozpędu, kiedy organizm doświadcza czegoś innego niż zwykle, dlatego warto zacząć od wyraźnych zmian, np. tego, co jesz na śniadanie, albo zrezygnować z wieczornej późnej kolacji, jeśli był to twój nawyk.

Latem wybieraj przede wszystkim warzywa i owoce. Jedz je jak najczęściej i w najmniej przetworzonej formie. Są świetnym źródłem witamin, antyoksydantów i mikroelementów,
a do tego zawarty w nich błonnik pomoże usunąć z organizmu zgromadzone toksyczne substancje – a przecież o to chodzi w letnim detoksie.

Jakie posiłki przygotowywać latem?

W znacznie większym stopniu decyduj się na lekkie dania, oparte na sezonowych produktach i eliminuj ciężkostrawne potrawy. Z warzyw niech będą to pomidory, ogórki, papryka, szparagi, buraki, botwinka, szpinak, marchewka, cukinia, kalafior czy jarmuż. Wybieraj te, które najbardziej ci smakują.

Możesz z nich przygotować pyszne sałatki, przekąski, zupy lub chłodniki. Mogą również stanowić doskonały dodatek do dań z grilla lub same być podane w takiej formie. Masz ochotę coś pochrupać? Weź marchewkę, a jeśli chipsy są twoją ulubioną przekąską, wybierz te z jarmużu. Zdziwisz się, jakie mogą być smaczne.

Nie zapomnij o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Staraj się wypijać około 2-3 litrów wody dziennie, a w gorętsze dni zwiększaj zalecaną dawkę. Woda pomoże ci też usunąć szkodliwe toksyny z organizmu.

Letni detoks organizmu, teraz wiesz, co masz zrobić

Lato to świetny czas na naładowanie akumulatorów i zadbanie o zdrowie. Istotne jest, abyś zaczął się regularnie ruszać i zmienił nawyki żywieniowe. Wybierz swoją ulubioną dyscyplinę i zacznij ćwiczyć.

Uwzględnij w swoim menu jak najwięcej sezonowych owoców i warzyw. Przestaw się na lekkie dania i odpowiednio nawadniaj organizm. Zobaczysz, że te niewielkie zmiany pozytywnie wpłyną na stan twojego organizmu.

Czytaj także:  Zrób pierwszy krok w stronę zdrowego stylu życia