Statystyki nie są przychylne dla polskich pracodawców. Jak wynika z badań, spełnienie w pracy nie jest powszechne. Według raportu „Monitor Rynku Pracy” sporządzonego przez Randstad w lipcu 2019 roku - spełnienie w pracy jest coraz rzadszym zjawiskiem. Jeszcze w styczniu 2019 r. aż 80% badanych pracowników twierdziła, że jest zadowolona z pracy. Wystarczyło 6 miesięcy, by zadowolenie spadło aż o 10% w zasadzie w całej Polsce. Rotacja pracowników też nie jest najniższa i wzrost tego zjawiska wzrósł o 2 punkty procentowe. Dzisiaj rotacja utrzymuje się na poziomie 24%, co jest jednym z najwyższych rezultatów w Unie Europejskiej.

Wobec tych danych szczęście w pracy można porównać do rejsowych lotów na księżyc. Jest tak jak loty kosmiczne, dostępne dla nielicznych. Mogłaby się pod takim stwierdzeniem podpisać prawdopodobnie większość polskich pracowników zapytanych o satysfakcję z pracy. Są jednak firmy, które na to szczęście pracują, a ich filozofia dąży do tego, by praca fascynowała i przynosiła satysfakcję. Budowanie sukcesu swojej organizacji w oparciu o indywidualne podejście do ludzi to charakterystyczna cecha firmy Katalog Marzeń wyróżnionej w konkursie MetLife - „Każdy Ważny”.

Przeprowadzony przez MetLife konkurs zobrazował nieco wyraźniej polski rynek pracowniczy. Czy wynika z niego odpowiedź na pytanie - jak zadbać o duchowy dobrostan w pracy?

Warto odwołać się najpierw do innych rynków. Okazuje się, że praca, która przynosi realne zadowolenie, nie jest już tylko domeną nielicznych szczęściarzy. Dania znana jest z filozofii duchowego dobrostanu, czyli słynnego hygge, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza komfort, wygodę i nie wiąże się z wartościami materialnymi ani konsumpcjonizmem. Ta filozofia odwołuje się do nastroju, stanu ducha. Te postawy zostały już z powodzeniem zaadaptowane w wielu środowiskach pracy. Co się okazuje, nie chodzi tu tylko o przyjazną przestrzeń, z którą najbardziej kojarzone jest hygge. Dla Skandynawów to przede wszystkim styl zarządzania i komunikacji w firmie.

Integralną częścią hygge oraz skandynawskiego modelu zarządzania jest płaska struktura organizacyjna, a także egalitaryzm. Ale to nie wszystko. Hygge odwołuje się także do prostoty i skromności, bycia fair oraz braku agresywnych działań biznesowych na rynku. Hygge to kultura, w której liczą się praca zespołowa, dialog i integracja. Istotne jest angażowanie zespołu w funkcjonowanie firmy na wyższym poziomie, to oni uczestniczą w procesach decyzyjnych. Co więcej, bardzo ważne są także takie składowe jak przejrzystość, spontaniczność i poczucie spełniania misji. Jak się okazuje, pracownicy odczuwają satysfakcję wówczas, kiedy kultura firmy opiera się na bezpośredniości, ale także ceni sobie poczucie humoru czy swobodę.

Wprawdzie brzmi to jak teoria leżąca daleko od praktyki, to konkurs przeprowadzony przez MetLife odczarował nieco wizerunek polskiego rynku pracy. Z konkursu wynika, że taki styl zarządzania coraz częściej staje się udziałem również polskich pracodawców, zwłaszcza tych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Katalog Marzeń wierny jest własnej maksymie - „Ludzie zapomną, co dla nich zrobiłeś i co im powiedziałeś, ale nie zapomną, jak się dzięki Tobie poczuli”. Slogan odnosi się ona zarówno do klientów, jak i pracowników. Liczą się wrażenia, jakie pozostaną na zawsze. Czy właśnie takie podejście sprawiło, że firma została zauważona w konkursie?

W Katalogu Marzeń można kupić nietuzinkowy prezent. Są to niematerialne dobra w postaci przeżyć. W zatrudniającej 23 osoby platformie online oferowanych jest ponad 5 000 atrakcji, które można zrealizować na terenie całej Polski. Do wyboru są loty paralotniami, jazdy 4X4 czy quadami, a także wyjazdy na weekend, kursy kulinarne czy romantyczne kolacje. Istnienie Katalogu Marzeń wynika z chęci dostarczenia klientom niezapomnianych wrażeń i realizacji marzeń.

Okazało się, że z koncepcją firmy i jej wartościami utożsamiają się pracownicy, którzy z zaangażowaniem opowiadają o pracy.  Załoga firmy sama przyznaje, że w Katalogu Marzeń oprócz licznych benefitów zapewnianych przez pracodawcę (m. in. testowanie atrakcji z oferty, prezenty na święta i urodziny) bardzo dba się o relacje międzyludzkie i komunikację.  Takie podejście realnie przekłada się na codzienną motywację do pracy i chęć do osiągania wyników. A te realizowane są nie tylko przez standardowe działania marketingowo-sprzedażowe. Przede wszystkim praca opiera się na wzajemnym wsparciu, dzięki czemu w firmie mogą urzeczywistniać się najbardziej szalone pomysły. Jak potwierdza zespół Katalogu Marzeń dużo tam śmiechu, a czasem wręcz zabawy, przy czym nie cierpią na tym podstawowe obowiązki. Szanuje się tam pracę drugiej osoby i to, że może czegoś nie wiedzieć.

Jednym z założeń skandynawskiego stylu zarządzania jest dostępność kluczowych menedżerów dla wszystkich pracowników, a także świadome przywództwo budowane w oparciu o empowerment i networking. Właśnie dlatego istotne jest to, że pracownicy Katalogu Marzeń pomagają sobie poprzez wymianę doświadczeń np. na szkoleniach wewnętrznych przeprowadzanych przez pracowników dla pracowników. Jeszcze w obecnych czasach nie jest łatwo znaleźć drugą taką firmę jak Katalog Marzeń, gdzie potrzeby i obawy są akceptowane, a śmiech i dobra zabawa ułatwiają osiąganie coraz lepszych wyników.

Coraz częściej firmy dostrzegają, że ludzie, którzy czują się szanowani i potrzebni, dają z siebie dwa razy więcej. Czy to był jeden z czynników, dla których Katalog Marzeń został wyróżniony w konkursie „Każdy Ważny”?

Na całe środowisko pracy składa się zespół. To od ludzi, którzy go tworzą, zależny jest sukces firmy. Pracownicy powinni być usatysfakcjonowani pracą, czuć się doceniani, mieć przekonanie, że tworzą fajną firmę. Tylko taka atmosfera pozwala na swobodne dzielenie się pomysłami odnoszącymi się do zwiększania skali działania firmy, poprawiania funkcjonujących procesów czy też rozwiązań, jakie można wdrożyć. W Katalogu Marzeń każdy czuje się akceptowany, szanowany i doceniany, co miało bezpośredni wpływ na rezultat, jaki firma osiągnęła w konkursie. Spełnienie w pracy w firmie osiągane jest dzięki dobrze wypracowanym procesom. Prowadzone są rzetelne: on-boarding, indywidualne rozmowy, które dają obraz motywacji i potrzeb pracownika, umożliwiana jest praca zdalna, a także udostępnione atrakcyjne stanowisko pracy.

Jak się okazało, wizję Joanny Boruckiej, założycielki i CEO Katalogu Marzeń docenia jej zespół, który niezwykle ciepło mówi o swojej pracodawczyni. Żeby to zrozumieć, konieczne jest odwołanie się do wypowiedzi samych pracowników:

„Nasza szefowa dba o nas pod każdym względem, starając się stworzyć komfortowe stanowisko pracy dla wszystkich, zapewnić nam to czego potrzebujemy” - podkreśla Olga Pruszkowska, Marketing manager w Katalogmarzen.pl

„Pamiętam, jak zaskoczyło mnie, kiedy w gorącym dla naszej firmy okresie, Joanna zaprosiła do biura masażystów. Zupełnie się tego nie spodziewaliśmy. Niby drobna rzecz, ale wspierająca” - podsumowuje Olga Pruszkowska.

Z kolei Aleksandra Bogdan dodaje, że Joanna jest człowiekiem o wielkim sercu. - „Zawsze można do niej przyjść i otwarcie porozmawiać. Nie tylko o pracy. Nie spotkałam się wcześniej z tym, żeby szef był tak wspierający i pomocny w szukaniu rozwiązań”.

Mimo wszystko to dość niespotykane podejście na polskim rynku. Wiele benefitów pozapłacowych, pozytywnie odbierane niespodzianki, zawsze dostępny właściciel i opieka medyczna. W Katalogu Marzeń każdy jest ważny. A czy firma dzieli się swoim know-how?

Opieka medyczna to najistotniejsza i podstawowa forma wynagrodzenia pozapłacowego pracowników w Katalogu Marzeń. Ale poza tym są inne benefity – co tydzień losowane są nagrody w postaci jednej z atrakcji obecnej w ofercie Katalogu Marzeń, a raz w roku organizowany jest wyjazd integracyjny.

Jeśli chodzi o klientów, to na co dzień Katalog Marzeń oferuje im spełnianie marzeń. Co do know-how to firma prezentuje się jako wspierająca pracodawców. Dostarcza innym podmiotom gospodarczym rozwiązania do motywowania pracowników. Katalog Marzeń to zespół, który nie tylko komunikuje, jak dobrze jest wspierać pracowników, ale też przetestował na sobie, co tak naprawdę tworzy niezwykłą atmosferę firmy. Jak mówi właścicielka firmy, to właśnie był powód, dla którego zdecydowali się na zgłoszenie do konkursu „Każdy ważny”. Powstał prawdziwy obraz, film zrealizowany z inicjatywy pracowników, który przedstawia firmę na co dzień.

Katalog Marzeń jest dobrze zorganizowanym przedsiębiorstwem, które łączy strukturę, cele i uporządkowanie. Trochę jak w korporacji, ale jednak z lekką, przyjazną atmosferą firmy rodzinnej. Inspirują tym innych i pokazują, że jest to możliwe, często dzięki prostym rozwiązaniom i bez wielkich kosztów.

Czytaj wiecej: MetLife Każdy Ważny – elastyczne ubezpieczenie dla firm