W dobrze zarządzanych przedsiębiorstwach firma to miejsce, w którym słowo „praca” ma drugorzędne znaczenie.

Podczas gdy sporej części pracodawców wciąż wydaje się, że to pracownik musi dostosować się do oczekiwań firmy, oni poszli pod prąd. Wciąż udowadniają, że kluczowe znaczenie mają wartości, którymi których nie da się policzyć, w tym najważniejsza - ludzie. DrTusz, to druga z firm nagrodzonych w konkursie MetLifie - „Każdy Ważny”.

Trendy pokazują, że młodzi ludzie wkraczający na rynek pracy, marzą o zatrudnieniu w miejscu, w którym zachowają poczucie pewnej dozy wolności przy jednoczesnej możliwości realizowania swoich pasji. Znakomity wpływ na ich zaangażowanie mają aspekty miękkie, takie jak atmosfera, zespół, w którym pracują czy partnerskie relacje z szefami. Dla większości pracodawców to wyzwanie wymagające nie tylko zmiany sposobu myślenia o HR, ale przede wszystkim o biznesie.

Rynek pracownika – jak stać się atrakcyjnym pracodawcą?

Marcin Janczewski i Grzegorz Drągowski, założyciele DrTusza, od samego początku postawili na przyjacielskie relacje ze swoim zespołem. - Rynek pracy pokazuje dość mocny zwrot w kierunku rynku pracownika, mówi Grzegorz Drągowski. - Deficyt specjalistów powoduje, że pracodawca jest silnie zmobilizowany do utrzymania swojej kadry. W mojej ocenie jednak dbanie o ludzi ma inne źródło. Staram się stwarzać taką atmosferę, by nowozatrudnione osoby czuły się ważne i potrzebne już od pierwszych dni. Sukcesem jest sytuacja, w której utrzymana jest spójność pozytywnego postrzegania firmy zarówno przez jej zespół, jak i klientów. Dużą uwagę skupiamy na potrzebach naszych ludzi, otrzymując w zamian wspaniałych ambasadorów naszej marki, podkreśla nasz rozmówca.

Nie samą pracą człowiek żyje

Dzięki postawie właścicieli, DrTusz to również miejsce przyjazne zwierzętom. Część zespołu regularnie przyprowadza do biura swojego psa lub kota, umilając sobie i współpracownikom czas spędzany za biurkiem. – Naszą dewizą jest powiedzenie „nie samą pracą człowiek żyje”, mówi Aneta Zagórska, która zajmuje się Public Relations. - Oprócz normalnego rozwoju biznesu, nasza firma mocno angażuje się w działalność na rzecz lokalnej społeczności, wspiera inicjatywy mające na celu promocję sportu, pomaga podopiecznym jednego z domów dziecka czy czworonożnym mieszkańcom schroniska. To zaangażowanie przekłada się na naszą satysfakcję z pracy i daje poczucie bycia częścią firmy, dla której ważni są przede wszystkim ludzie, podkreśla Aneta.

Jak podaje RAPORT HR 2018 - Zarządzanie multigeneracyjne „Millenialsi kontra organizacje” przygotowany przez pracownię szkoleniowo-doradczą Gamma, dla nowego pokolenia w pracy ważny jest rozwój, który rozumieją bardziej, jako zdobywanie nowych umiejętności i możliwość pracy przy ciekawych projektach, mniej przywiązując wagę do pięcia się po „szczeblach drabinki” kariery i pieniędzy. Z kolei według raportu PwC „Youth Speaks” podczas pierwszych 5 lat kariery zawodowej wysokość pensji jest dopiero na 8. miejscu na liście priorytetów. Badania Myers i Sadaghiani opublikowane w „Journal of Business and Psychology” podkreślają, że igreki chętniej i lepiej niż pokolenie X pracują w zespołach projektowych, a poczucie przynależności do teamu związanego z jakimś celem jest dla nich niezwykle istotne.

Zarobki to nie wszystko

Z codziennej praktyki wiemy, że kwestie zarobków nie zawsze są istotnym atutem, mówi Marcin Janczewski. Jak bumerang pojawiają się za to pytania o rozwój, atmosferę i przyjazny zespół. To doświadczenie było i jest kluczowe w budowaniu polityki HR w naszej firmie, podkreśla Marcin Janczewski. - Jako pracodawca zawsze indywidualnie podchodzimy do potrzeb swoich pracowników. Przede wszystkim jednak moja kadra ma dostęp do wybranych przez siebie szkoleń w formie konferencji lub kursów, podnoszących ich kwalifikacje czy kompetencje. Mocno wspieramy także inicjatywy związane z samorozwojem, zwłaszcza jeśli są to oddolne propozycje dotyczące innych niż finansowe form wynagradzania.

Millenialsi są wychowywani w zupełnie innym duchu niż poprzednie pokolenia. Wraz z falą najnowszej wiedzy psychologicznej o rozwoju i wychowaniu, rodzice dbają o otwartość komunikacji z dzieckiem oraz jakość spędzanego z nim czasu. Ma to proste przełożenie na oczekiwania młodych w stosunku do pracodawców. Praca to miejsce, w którym chcą się spełniać i grać w zespole.

W firmie każdy jest ważny

- Jesteśmy firmą, która zajmuje się sprzedażą drukarek i materiałów eksploatacyjnych do nich, mówi Marcin Górski, który w Dr Tuszu pracuje 12 lat. - Stawiamy przede wszystkim na sprzedaż zamienników tuszów (wkładów do drukarek atramentowych) i tonerów (wkładów do drukarek laserowych), ale w swojej ofercie mamy również wkłady oryginalne oraz pieczątki. Prowadzimy sprzedaż stacjonarną i internetową, podkreśla Marcin. Zapytany o powód, dla którego firma tak dobrze się rozwija, z dumą odpowiada, że to zasługa wszystkich. - Aby działania firmy były ze sobą spójne i na najlepszym poziomie, współpraca między poszczególnymi działami musi być bardzo sprawna, stąd poniekąd mobilizacja, by dbać o dobrą atmosferę.

- Udaje się to dzięki zgraniu naszego zespołu i bardzo jasnemu podziałowi ról. W firmie istnieje dział odpowiedzialny za marketing, sklep internetowy, sklep stacjonarny, serwis, magazyn i produkcję, dział handlowy oraz finansowy. Każdy pracownik ma jasny zakres obowiązków, który umożliwia zachowania stabilności pracy działu i całej firmy. Jednak przede wszystkim liczy się przyjazne nastawienie i współpraca, dodaje Monika Jaźwińska, kierownik działu marketingu.

Zapytani o to, dlaczego wzięli udział w konkursie, zgodnie odpowiadają, że hasło przewodnie „Każdy Ważny” jest codziennością ich firmy. - Udział w konkursie jest naszym podziękowaniem w kierunku pracodawcy za warunki pracy, jakie nam stwarza. Bardzo cieszymy się z podium i możliwości podzielenia się naszymi doświadczeniami z innymi, podkreśla Karol Rutkowski, odpowiedzialny za zgłoszenie do konkursu.

Czytaj więcej:  MetLife Każdy Ważny – elastyczne ubezpieczenie dla firm