Co ważniejsze, skomplikowany lub bardzo intensywny program nie gwarantuje, że stracimy więcej kilogramów w krótszym czasie. Drastyczna zmiana stylu życia może wyrządzić więcej szkody niż pożytku – nasze ciało może zareagować negatywnie na nagłe zmiany w krótkim okresie czasu. Należy także rozumieć, że metabolizm każdej osoby, czyli tempo przemiany glukozy w energię przez nasz organizm, może bardzo różnić się u różnych osób. Nie istnieje więc uniwersalna dieta ani plan ćwiczeń.

Mimo tego w fitnessie i odchudzaniu istnieje wiele popularnych trendów, które mogą być nieskuteczne i nie pomogą Ci dojść do celu. Oto kilka takich trendów, na które należy uważać:

 

1. Dieta oparta na znacznym lub całkowitym wyeliminowaniu węglowodanów

 

Liczne badania pokazują, że zmniejszenie ilości węglowodanów przyjmowanych z żywnością może mieć znaczny wpływ na redukcję ilości tkanki tłuszczowej w organizmie.  Jak to działa? Spożywanie mniejszej ilości węglowodanów, które stanowią główne źródło energii dla naszego ciała, prowadzi do redukcji ilości insuliny produkowanej przez organizm. Ponieważ insulina jest potrzebna, żeby pomóc glukozie – rozłożonym węglowodanom – przedostać się do komórek ciała, mniejsza ilość insuliny sprawia, że ciało spala w zamian przechowywany tłuszcz, żeby pozyskać energię, co może prowadzić do spadku masy ciała.

Część dietetyków zaleca dietę opartą o małą ilość węglowodanów i bogatą w białko pochodzące z mięsa, drobiu, ryb i jaj. Niektórzy ludzie decydują się na zastosowanie bardziej drastycznych środków i całkowite wyeliminowanie węglowodanów z diety. Jednak w przypadku osób przyzwyczajonych do regularnego spożywania węglowodanów nagła zmiana diety może nie być najlepszym wyjściem. Na przykład, redukcja ilości przyjmowanych węglowodanów do mniej niż 20 gram dziennie może wywołać stan zwany ketozą, co oznacza nagromadzenie substancji chemicznych zwanych ketonami w skutek rozkładania przechowywanego tłuszczu przez organizm w celu pozyskania energii. Może to prowadzić do nudności, uczucia zmęczenia i bólów głowy.

Benson Poh, trener fitnessu z dziewięcioletnim doświadczeniem, proponuje inną alternatywę dla diety niskowęglowodanowej. – Podniesienie jakości [spożywanych] węglowodanów poprzez skupienie się na zawartości błonnika w tych pokarmach pozwala organizmowi przetwarzać je i produkować energię lepiej, niż w przypadku prostych pokarmów pełnych cukru. Poziom cukru we krwi także pozostaje niezaburzony i nie dochodzi do nagłych wzrostów i spadków, co nie ma sensu – dodaje. Ryż brązowy i pieczywo pełnoziarniste to dobre przykłady zdrowych pokarmów bogatych w błonnik.

– Co ważniejsze, błonnik sprawia, że szybciej czujemy się syci. Tak więc jemy mniej i tracimy na wadze.

 

2. Dieta sokowa

 

Dieta sokowa to popularny trend w odchudzaniu, szczególnie wśród osób, których dieta nie zawiera wystarczającej ilości warzyw i owoców. Chociaż zmiksowanie sałatki z warzyw lub owoców, albo obu naraz, żeby uzyskać kubek soku, jest wygodnym sposobem na dostarczenie organizmowi witamin, utrata błonnika w procesie miksowania oznacza, że organizm nie otrzymuje wcale wszystkich składników odżywczych zawartych w tych warzywach i owocach.

Stosowanie soku w zastępstwie posiłku jest jeszcze bardziej ekstremalną metodą utraty wagi. Chociaż zmniejsza się ilość tłuszczu, można przez to nie dostarczyć organizmowi potrzebnej ilości białka i innych minerałów, co nie jest zalecane. A spadek wagi nie trwa długo.

– Dieta sokowa może sprawdzać się bardzo dobrze jako detoks – mówi Benson. – Jednak nie należy stosować jej jako wyłącznej metody utraty wagi. Benson zaleca także spożywanie całych warzyw i owoców zamiast wypijania ich w formie soku, żeby w pełni wykorzystać zawarte w nich witaminy i błonnik.

 

3. Dieta gorsetowa

 

Kim Kardashian i Jessica Alba spopularyzowały tą ekstremalną metodę utraty wagi dla kobiet. Noszenie ciasnego gorsetu może zapobiec przejadaniu się, ponieważ jego konstrukcja, ściśle przylegając do talii, nie pozwala na rozszerzanie się żołądka. Powoduje to szybsze osiągnięcie uczucia sytości i spożywanie mniejszej ilości żywności, co w rezultacie prowadzi do utraty wagi w miarę upływu czasu.

Jednak poleganie na zewnętrznym urządzeniu, które oszukuje organizm, oznacza, że spadek wagi nie utrzymuje się długo, twierdzi Benson. – Bodziec, żeby jeść mniej, powinien być fizjologiczny, a nie fizyczny. Innymi słowy, zamiast stosowania czegoś, co powstrzymuje nas przed objadaniem się, powinniśmy skoncentrować się na przyczynie objadania się.

Dr Melvin Look, specjalista chirurgii ogólnej, chirurgii układu pokarmowego i laparoskopii dodaje, że noszenie gorsetu nie daje udowodnionych naukowo rezultatów i może mieć szkodliwy wpływ na ciało.

– Metoda ta jest prawdopodobnie bezpieczna, jeśli gorset nie jest założony zbyt ciasno ani nie jest noszony przez zbyt długi czas; ryzyko uszkodzenia organów jest niskie w przypadku zdrowych osób dorosłych. Jednak nie zaleca się tej metody osobom ze schorzeniami płuc, ponieważ może ograniczać ruchomość klatki piersiowej i przyczyniać się do powstawania zgagi u osób z refluksem żołądkowo – przełykowym.

Bezpieczniejszą alternatywą diety gorsetowej, która, jak podkreśla dr Look nie jest prawdziwą dietą, jest zrównoważona dieta i regularne ćwiczenia.

 

4. Crossfit

 

Crossfit i inne intensywne programy fitnessowe skupiające się na sile i kondycji fizycznej stały się bardzo popularne w ostatnich latach. Zajęcia obejmują mieszankę aerobiku, ćwiczeń wyrabiających masę i olimpijskiego podnoszenia ciężarów.

Wiele osób wybiera programy typu crossfit, żeby budować masę mięśniową, a ponieważ ćwiczenia są zazwyczaj krótkie i intensywne, można także spalić dużo kalorii.

Niestety ten popularny program ćwiczeń budzi kontrowersje, ponieważ intensywne ćwiczenia i podnoszenie ciężarów skutkują wieloma urazami.

Najniebezpieczniejszym aspektem crossfitu i podobnych programów jest brak właściwego, zindywidualizowanego programu, wyjaśnia Benson. Intensywne treningi powinny być personalizowane w oparciu o siłę i poziom umiejętności danej osoby, powinno się również właściwie dostosować niektóre ruchy, jeśli nie jest się w stanie ich wykonać albo podnieść określonego ciężaru.

Wiele treningów, w tym podnoszenie ciężarów i ćwiczenia siłowe odbywają się w jednej płaszczyźnie ruchu – nie ma ruchów bocznych ani rotacyjnych ciała. W związku z tym, nie jest to kompletny program ćwiczeń, mówi Benson. – Nasze ciała są przystosowane do ruchów sferycznych, a nie jednowymiarowych. Żaden mięsień ludzkiego ciała nie jest zbudowany do ruchów poziomych.

Sport to jeden z najlepszych sposobów na wykonywanie ćwiczeń opartych na ruchach trójwymiarowych, ponieważ musimy ruszać się z miejsca i zmieniać pozycję ciała, wyjaśnia Benson. Pozostawanie w tej samej pozycji stojącej lub kucającej i poruszanie się w jednym kierunku nie zapewnia kompletnego treningu, a obciążenie jednego punktu ciała może prowadzić do urazów. Jednak istnieje prosta alternatywa istniejących ćwiczeń – spróbuj zmienić ułożenie dłoni i stóp, żeby ruch ciała nie był tak ograniczony. Na przykład, ćwiczenia takie jak przysiady można wykonywać w różnych wariacjach, wzmacniając różne mięśnie.

Żeby osiągnąć utratę wagi, trzeba być cierpliwym. Najważniejsze, aby nie spieszyć się z realizacją programu ćwiczeń ani nie robić czegoś zbyt skomplikowanego lub potencjalnie niebezpiecznego, radzi Benson. – Wystarczy coś prostego, jak [nowy] program ćwiczeń lub zmiana diety i konsekwencja w działaniu. To jest najskuteczniejsza metoda.

Zamieszczono: 30-08-2018