Na pracę agenta ubezpieczeniowego składa się bardzo wiele umiejętności, które są równie istotne w wykonywaniu tego zawodu, jak i na co dzień, w życiu. Z jednej strony agent musi znać doskonale produkt, który oferuje, z drugiej strony dobry doradca ubezpieczeniowy nie może pomijać takich postaw w życiu jak uczciwość, empatia, cierpliwość czy koncentracja. Agent ubezpieczeniowy powinien wykazywać się atencją dla rozmówcy, uczciwie prezentować oferowany produkt, rozumieć jego potrzeby.

Praca agenta nie kończy się w momencie, kiedy wyjdzie on z ostatniego spotkania. By móc korzystać z pełnej palety umiejętności wspierających doradcę w efektywnych rozmowach z klientem, warto podjąć działania, które udoskonalają warsztat i sprawiają, że w oczach rozmówcy umacniana jest wiarygodność i rzetelność.

Jakie zajęcia oraz aktywności warto podejmować, by doskonalić warsztat agenta ubezpieczeniowego?

#1 Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna wspiera nasz organizm w wielu kwestiach. Oczywiste jest to, że będąc aktywnym, pracujemy nad sylwetką, co samo w sobie może mieć przełożenie na lepsze samopoczucie. Jednak znaczenie sportu dla całego życia jest znacznie szersze. Poza tym, że poprawiamy zdrowie i witalność, to przyczyniamy się również do zachowania równowagi psychicznej. Niezależnie od tego, czy będziemy biegać, pływać, uprawiać nordic walking, jeździć na rowerze czy nawet bawić się z dziećmi, poprawiamy w ten sposób wydolność, utrzymujemy właściwą wagę, mamy większą odporność i lepsze samopoczucie. Podczas aktywności fizycznej nasz organizm uwalnia endorfiny, które wywołują poprawę nastroju, wzmagają procesy intelektualne, przyczyniając się do poprawy samopoczucia, uspokojenia organizmu, wpływając pozytywnie na układ nerwowy.

Jeden z naszych agentów – Bartłomiej Wójcik – regularnie uprawia nordic walking. Jest profesjonalnym instruktorem tej dyscypliny sportu i sam przekonuje, że jest to aktywność dla każdego. Poprawia nastrój, pozwala w dostosowanym do organizmu tempie poznawać otoczenie. Z tzw. kijami możemy równie dobrze ruszyć w miasto, jak i wybrać się na łono natury.

W kontekście dynamicznej, fizycznie obciążającej i wymagającej dobrego nastawienia pracy agenta ubezpieczeniowego, aktywność fizyczna będzie doskonale kompensować każdy dzień pracy.

#2 Niczym nieskrępowany światopogląd

Wiedza ogólna jest bardzo pomocna w prowadzeniu rozmów z klientem. Każde spotkanie to inny człowiek, który czym innym się interesuje, którego fascynują inne rzeczy, mający różne hobby. Efektywne rozmowy z klientami nie polegają wyłącznie na prezentacji oferty. Taka rozmowa to coś więcej. Zainteresowania klienta nie uda się zdobyć, jeśli podczas spotkania będziemy przedstawiać tylko statystyki, procenty, zakres ubezpieczenia. To ważne, ale z klientem warto prowadzić angażującą, ciekawą i konstruktywną rozmowę. Szeroki światopogląd pozwoli nam porozmawiać o ogrodnictwie, wędkarstwie, grach komputerowych, polityce czy podróżach z plecakiem. Te pozwalają naszemu agentowi, Bartoszowi Kosiakowi, poznawać nordyckie kultury, poszerzać horyzonty. Bartosz w zeszłym roku przejechał całą Finlandię oraz Norwegię autostopem oraz przeszedł pieszo cały Artcitc Trail, który ma łącznie 800 km! Jakie to ma znaczenie w rozmowach z klientami? Duże. Pasją możemy się dzielić, rozmawiać o niej, to dodaje energii i chęci do dalszych działań.

Elokwencja zdobyta dzięki podróżowaniu i czytaniu, interesowaniu się wieloma aspektami życia da nam szansę poprowadzenia lepszej, budującej wiarygodność i zaufanie u rozmówcy. Poza tym zdobyta wiedza dotycząca zainteresowań klienta wprost przełoży się na precyzyjniejszą konfigurację samego ubezpieczenia.

#3 Koncentracja lubi dobrą dietę

Wyobraźmy sobie sytuację, w której podczas rozmowy z klientem w pewnej chwili tracimy uwagę. W momencie, kiedy rozmówca tłumaczy nam, że jego pasją są skoki ze spadochronem, odpływamy myślami, tracimy choćby na krótką chwilę koncentrację. Umyka nam wówczas jedna z najistotniejszych informacji, która powinna mieć odzwierciedlenie zarówno w konfiguracji, jak i kalkulacji polisy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nasza wiarygodność pryśnie.

Praca nad koncentracją jest bardzo istotna. By utrzymać ją na wysokim poziomie, powinniśmy dobrze się odżywiać. Warto więc pilnować diety, która powinna być lekkostrawna, bogata w warzywa i owoce. Odpowiednia porcja witamin i minerałów wzmocni koncentrację.

Niemałe znaczenie dla utrzymania dobrej koncentracji ma także sport oraz dobry sen.

#4 Ćwicz pamięć

Przy prowadzeniu dziesiątek, a nawet setek spotkań miesięcznie pamięć będzie wyjątkowo dobrym sprzymierzeńcem w pracy agenta ubezpieczeniowego. Jak ją wypracować? Tu również w sukurs przychodzi odpowiednia dieta, w której prym wiodą produkty bogate w potas (banany, pomidory, brzoskwinie czy pomarańcze). Potas wyraźnie wpływa na poprawę pracy umysłu. Równie pomocne dla pamięci będą ryby, które zawierają wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz jajka zawierające tzw. prekursory acetocholiny, czyli neuroprzekaźnika, który jest odpowiedzialny za zapamiętywanie wyrazów.

Poza dietą zwróćmy się ku różnym intelektualnym ćwiczeniom. Układanie puzzli, rozwiązywanie krzyżówek, gra w szachy czy warcaby, a nawet gry planszowe będą nas nie tylko ćwiczyć naszą pamięć, ale także nieco odstresują. Na pamięć ma również wpływ aktywność fizyczna – aerobik, bieganie czy taniec.

#5 Pracuj nad zrozumieniem innych

Empatia często jest przewrotnie rozumiana jako rodzaj współczucia, które należy okazać tylko wtedy, kiedy kogoś spotyka nieszczęście. To błąd. Empatia to umiejętność, która pozwala spojrzeć na życie z perspektywy rozmówcy. Jest to kluczowy element pracy agenta ubezpieczeniowego, który w  niebagatelny sposób wpływa na jakość proponowanego ubezpieczenia. Czy tę umiejętność da się jednak ćwiczyć? W pewnym stopniu nabywamy ją naturalnie, ale można ją z powodzeniem udoskonalać, by móc lepiej zrozumieć potrzeby klientów. Warto więc ćwiczyć spostrzegawczość, obserwować otoczenie i sposób, w jaki na nie reagują inni. Bardzo istotnym elementem składającym się na empatię jest umiejętność słuchania. Tu pomogą cierpliwość i koncentracja.

Jedne hobby po prostu odprężają̨, inne uczą̨ pokory, mogą też uczyć zrozumienia. Dariusz Woliński, Dyrektor Agencji w Szczecinie, zajmuje się  pszczelarstwem, które obejmuje wszystkie wymienione elementy. Zrozumienie dla natury, pozwala więcej dostrzec. W ciekawości do świata i jego różnych form życia zawarta jest też ciekawość i chęć poznawania innych ludzi. Co ma uzasadnienie w pracy agenta ubezpieczeniowego.

W drodze do doskonalenia empatii ćwiczmy też świadomość własnych emocji. Jeśli umiejętnie rozpoznajemy je u siebie i umiemy im zaradzić, tym łatwiej przyjdzie to w rozmowie z klientem. Istotna jest też komunikatywność, zaangażowanie w rozmowę, umiejętność słuchania oraz mówienia o własnych emocjach.

#6 Śledź trendy, poszerzaj wiedzę na temat ubezpieczeń

Warunki ubezpieczenia na życie, „grupówek”, ubezpieczenia dziecka, OWU, kalkulacje, zakres ochrony, sposoby wypłaty i wysokość świadczeń, dostęp do specjalistów, sumy i okres ubezpieczenia, karencje i wykluczenia. Można by tak bez końca wymieniać elementy, które składają się na pełną wiedzę o ubezpieczeniach. Agent musi to wszystko wiedzieć, by na spotkaniu odpowiadać profesjonalnie i z pełnym przekonaniem. Wiedza jest niezbędna do tego, by budować wiarygodność, zaufanie i wizerunek eksperta.

Nie da się efektywnie pracować w charakterze doradcy ubezpieczeniowego bez aktualnej wiedzy odnoszącej się do rynku finansowego. Zatem niezbędne jest stałe zgłębianie wszelkich aspektów składających się na całe spektrum zawodu agenta ubezpieczeniowego. I tu warto odnieść się do poprzednich punktów. Sprzymierzeńcami w tym, by tę wiedzę utrwalać, będą pamięć, koncentracja, które utrzymamy na wysokim poziomie, będąc aktywnym fizycznie, czy też poprzez ćwiczenia intelektualne.

Zawody są różne. Jedne są mniej, inne bardziej wymagające. W jednych sukces zależny jest od naszego podejścia do całego stylu życia, w innych tego wymogu nie ma. Sukces agenta ubezpieczeniowego zależny jest w dużym stopniu od pewnych, wydawałoby się, poza zawodowych kwestii. Przecież nikt nie wymaga od pracownika, by po godzinach ćwiczył, biegał, pływał, czy czytał rozwijające światopogląd książki. Tym bardziej nie zagląda się pracownikom do talerza. Jednak w pracy doradcy te poza zawodowe elementy są ważne, to one przenoszą jakość pracy na wyższy poziom, sprawiają, że rozmowy z klientami prowadzone są naturalnie, w sposób wyważony, ale i merytoryczny. Aktywności podejmowane poza godzinami pracy mają jeszcze jeden atut… Poprawiają nie tylko skuteczność i motywację, ale także przekładają się na lepsze, bardziej komfortowe i zdrowsze życie w ogóle.

Czytaj także: Jakie obowiązki ma doradca ubezpieczeniowy i jak nim zostać?