Korzyści płynące ze zdrowego odżywiania nie ograniczają się jedynie do utrzymania właściwej wagi ciała. Poprosiliśmy dwóch dietetyków o podanie kilku praktycznych sposobów na lepsze odżywianie się w nowym roku – oto 5 najbardziej polecanych przez nich strategii.

1. Jedz pokarmy pełnowartościowe i poczuj się lepiej

Fiona Halar, dietetyk z Australii, sugeruje wprowadzenie większej ilości pełnowartościowych pokarmów do naszego jadłospisu. Pokarmy pełnowartościowe to pokarmy przetworzone w minimalnym stopniu, bez konserwantów i dodatków. – Różnica jest taka sama, jak w przypadku jedzenia pomarańczy a picia soku pomarańczowego, który został odtworzony z koncentratu i który może zawierać konserwanty – mówi Fiona.

Spożywanie większej ilości roślinnych pokarmów pełnowartościowych może zredukować ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca, choroba serca czy rak. – Roślinne pokarmy pełnowartościowe są pełne witamin, minerałów, błonnika, antyoksydantów i innych związków fitochemicznych – wyjaśnia Fiona. – Z kolei przetworzona żywność zostaje pozbawiona wielu składników odżywczych podczas procesu produkcji.

2. Jeśli nie planujesz, nie odniesiesz sukcesu

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić według dietetyka Michele Chevalley Hedge jest planowanie posiłków na tydzień z góry. – Dlaczego miałbyś nie planować najważniejszej inwestycji swojego życia? Inwestycji w Twoje zdrowie – mówi Michele. – W przeciwnym razie ryzykujesz, że będziesz podjadać szybkie przekąski, jakie znajdziesz pod ręką, które składają się w całości z przetworzonej żywności.

Poświęć dziesięć minut pod koniec weekendu, żeby usiąść i spisać listę pomysłów na posiłki na nadchodzący tydzień. Pamiętaj, żeby uwzględnić owoce i warzywa w swoich pomysłach na każdy dzień. Dodatkowa korzyść jest taka, że prawdopodobnie zaoszczędzisz pieniądze rezygnując z kupna gotowych posiłków i dań na wynos.

3. Różnorodność nadaje życiu barw – i pomaga dbać o zdrowie

– Nie ma jednej „nowej rzeczy”, jaką zaleciłabym, żeby ludzie zaczęli jeść – mówi Fiona.  Zamiast tego postaraj się, żeby na Twój talerz trafiały zróżnicowane, pełnowartościowe posiłki. Poeksperymentuj i upewnij się, że nie jesz tych samych warzyw co wieczór. Sprawi to, że Twoje posiłki będą ciekawsze i pomoże Ci utrzymać motywację, żeby zdrowo się odżywiać, jak również zapewni Twojemu organizmowi szerszą gamę składników odżywczych. – Mam taką zasadę – mówi Fiona. – Staram się nie jeść tej samej potrawy dwa dni z rzędu.

Jeśli zostaną Ci resztki po obiedzie, schowaj je do zamrażalnika i zjedz w następnym tygodniu, a nie następnego dnia.

4. Dokonuj lepszych wyborów

Kupowanie szybkich przekąsek, takich jak płatki, batony odżywcze, gotowe smoothie czy muffinki jest bardzo wygodne. Ale Fiona zaleca wybór zdrowszych opcji. – Zamiast kupować chipsy i czekoladę, wybierz orzechy, nasiona, prażoną fasolę, krojone warzywa i owoce z dipem, np. z hummusem.

Stosuj surowe zasady również przy wyborze napojów. Napoje gazowane, napoje słodzone, a nawet soki owocowe zawierają dużo cukru. – Postaraj się wybierać wodę. Jeśli nie chcesz ciągle pić czystej wody, możesz dodać odrobinę soku z cytryny – radzi Fiona.

5. Technologia służy pomocą

Możesz ściągnąć aplikację na telefon komórkowy, która pomoże Ci zorganizować i podsumować Twój tygodniowy jadłospis. Ulubiona aplikacja Fiony nazywa się „Paprika Recipe Manager.” – Aplikacja ta pozwala mi na przechowywanie przepisów, planowanie posiłków, a nawet przygotowywanie listy zakupów w oparciu o mój plan.

Aplikacja jest dostępna dla większości systemów operacyjnych i urządzeń.

W tym roku, zamiast martwić się swoją wagą, wprowadź kilka drobnych zmian, żeby wypracować lepsze i zdrowsze nawyki żywieniowe dla Ciebie i Twojej rodziny.

 

Zamieszczono: 15-01-2018